Få succes ved eksamens­bordet

12. september 2019

Du skal ikke finde dig i eksamensangst

  • Eksamensangst er en tilstand – det er ikke noget, der ligger i dine gener

  • Med den rette hjælp kan du få selvtilliden tilbage og blæse sensor bagover i stolen

Drømmer du om at få Succes med at gå til eksamen? Bare gå ind og fyre den af til sensor og blæse alle bagover, fordi du ved hvad du taler om og ikke mindst, fordi du tror på dig selv. Det er noget de fleste drømmer om, men rigtig mange studerende oplever i stedet et helvede hver eneste gang, og det på trods af alverdens forberedelser.

Jeg er blevet inspireret til at skrive dette indlæg, fordi jeg jævnligt oplever unge mennesker gå helt i stykker på grund af dårlige eksamensoplevelser. I denne uge var det en af min datters veninder, som blevet hylet helt ud af den, på grund af en uoverlagt bemærkning fra læreren. Hun dumpede, blev sygemeldt og missede således endnu en eksamen. Der ligger et meget stort samfundsmæssigt pres på de studerende, om at gøre studierne færdige på rekordtid og helst med et højt karaktergennemsnit. Det kræver meget af den enkelte, og der er ikke plads til dårlige eksamensoplevelser. Det er da heldigvis heller ikke nødvendigt, men det kræver, at de studerende indstiller sig på, at det er nødvendigt også at udvikle de personlige kompetencer, få større selvindsigt og dermed en bedre balance mellem det aktive og refleksive.

Er du en af dem, som gang på gang oplever, at ”klappen går ned”, fordi du får præstationsangst på grund af de mindste uregelmæssigheder, og fordi dine tanker løber af med dig. Du tænker formentlig som en gal på hvordan sensor er, og hvad han eller hun helst vil høre dig sige. Du spekulerer på, om du har gjort det godt nok og læst nok, og du holder øje med hvordan det går dine medstuderende. Går det dem godt, så bliver du nervøs for, om du kan gøre det lige så godt. Går det dem dårligt, bliver du bange for, at du heller ikke kan klare det. Du bliver mere og mere overbevist om, at du slet ikke har forstået stoffet alligevel, at du har misforstået opgaven eller ikke har læst og øvet dig godt nok.

Du får hovedpine, spændinger i kroppen, ondt i maven, koldsved, panikangst og hjertebanken. Du har sikkert heller ikke fået søvn nok eller sovet ordentligt den sidste måned, så det eneste, der holder dig oppe nu, er adrenalinen, som suser rundt i din krop. Du har prøvet det før, og du føler dig måske mere og mere modløs og smådeprimeret. Du er overbevist om, at det igen går lige som sidst – halvgodt, dårligt eller slet ikke. Du kæmper med de sammen spøgelser hver gang, og det er lige meget hvor godt du har læst og forberedt dig.

Når angsten sætter ind, går kroppen i ”overlevelses mode”. De kognitive funktioner sættes ud af drift, og urinstinkterne tager styringen. Den del af hjernen, som du skal bruge ved eksamensbordet bliver således koblet af, og “klappen” går ned. Det er som regel ikke noget du kan fikse på 5 minutter, med mindre du ved, hvordan du kan berolige dig selv meget effektivt.

Men fortvivl ikke. Der er en vej ud af eksamenshelvedet for alle. Eksamensangst er ikke en del af din identitet og du er ikke født til at præstere dårligt ved eksamensbordet. Du kan lære at gå til eksamen, men du har formentlig brug for professionel hjælp i en periode.

Hvis du vil lære at blive bedre til at håndtere kommende eksamenssituationer, skal du starte i god tid før eksamen. Du skal bruge lidt tid på at lære og forstå dig selv og dine reaktioner, så du kan finde frem til netop det, som gør dig eksamensstærk. Eksamensangst skyldes som regel 3 ting: 1) Uhensigtsmæssig adfærd 2) En række dårlige erfaringer, som er blevet til styrende overbevisninger og 3) Ubevidst aktivering af gamle gemte eller glemte angsttilstande.

Se mere om hvordan du får succes ved eksamensbordet inden den næste eksamen her og hold øje med min blog, for der vil komme flere gode råd til studerende.

Eksamensangst er nemlig ikke noget du behøver at leve med. Du kan ændre på det, med den rette hjælp, og det er NU du skal i gang.